سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صدای من(بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان)
 

دو هفته پیش بود که رئیس جمهور با شور و حرارتی خاص در جمع مردم گرگان اعلام کرد: «از وعده‎ای که به شما دادم و از راه خودم باز نخواهم ایستاد، دوران افراط و فضای امنیتی به سر آمده است.» بلافاصله پس از این سخنان بود که بسیاری از رسانه‎ها از یک 16 آذر متفاوت در دومین سال استقرار دولت تدبیر و امید خبر دادند. دانشگاه‎های مهم سراسر کشور شاهد لغو سخنرانی چهره‎های منتقد دولت در برنامه‎های روز 16 آذر بود ، شواهد امر حاکی از آن است که آقای روحانی نیز بمناسبت روز دانشجو در یک جمع گزینش شده به سخنرانی پرداخته اند، موضوعی که انصراف 5 اتحادیه اصلی دانشجویی کشور از حضور در این برنامه ی نمایشی را موجب شد.

 مشخص نیست علت نگرانی دولت و چهره‎های اصلی آن از حضور در جمع‎های دانشجویی و پاسخ به پرسش‎های دانشجویان چیست، اما آنچه واضح است این است که ظاهرا دولتمردان دل خوشی از حضور در محافل دانشجویی ندارند.

لغو سخنرانی همسر شهید علیمحمدی در دانشگاه هنر تبریز!

لغو سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر

لغو سخنرانی رسایی در دانشگاه صنعتی قم

لغو سخنرانی پیام فضلی نژاد در دانشگاه اصفهان

لغو سخنرانی سید محمود نبویان در دانشگاه آزاد اراک

و...

لغو سلسله سخنرانی های منتقدان دولت در دانشگاه های سراسر کشور در حالی صورت می گیرد که پیش از این رییس جمهور چندین بار بر لزوم سعه صدر، شنیدن سخنان منتقدان، روحیه نقد پذیری و ... تاکید کرده است و همزمان بسیاری از چهره های حامی دولت، اصلاح طلبان و ... به راحتی در دانشگاه های مختلف سراسر کشور حضور یافته و به ایراد نظرات خود می پردازند.اما اخبار عجیب روز دانشجوی امسال به این موارد ختم نمی شود و در حالی که از چند روز قبل اعلام شد آقای روحانی به مناسبت 16 آذر به دانشگاه علوم پزشکی ایران خواهد رفت، مسئولان برگزاری برنامه و وزارت علوم، اعلام کرده اند که حاضران این نشست تعدادی از برگزیدگان! سراسر کشور خواهند بود و فضایی برای بیان دیدگاه برخی فعالان نیز فراهم خواهد شد.

همین طراحی عجیب برای جلسه رئیس جمهور و نمایشی بودن آن، موجب شده است تا اتحادیه های دانشجویی مختلف با صدور بیانه های متعددی اعلام کنند این نشست نمایشی و یک طرفه را تحریم کرده و در آن شرکت نخواهند.

اتحادیه انجمن اسلامی مستقل: برای دفاع از آزاداندیشی در مراسم 16 آذر حاضر نمی‌شویم

در بخشی از نامه این اتحادیه خطاب به روحانی آمده است: آیا خبر دارید که چیدمان سخنرانان جلسه شما منتسب به یک طیف سیاسی هستند و ظاهرا تصویری که قرار است در محضر شما از دانشگاه ارائه گردد، تصویری هم سو و بی انتقاد از سیاست های دولت است؟ آیا واقعا شما اینگونه می پسندید؟به نظر می رسد در دولت شما هم عده ای به دنبال تشکیل تشکل های دولت ساخته هستند. آیا خبر دارید که عده ای ورای قانون به اتحادیه های دانشجویی اجازه صحبت در جلسه شما را نداده اند و عده ای بدون مکانیزم های مشخص قرار است منویات برخی دولت مردان را با شما مطرح کنند؟ آیا واقعا شما اینگونه می پسندید؟

دفتر تحکیم وحدت: دولت خود را طرفدار آزادی بیان می داند اما دو سال است حاضر به شنیدن حرف دانشجویان نیست

در بیانیه دفتر تحکیم وحدت خطاب به روحانی نیز آمده است: در آستانه 16 آذر امسال یعنی در دومین سال دولت یازدهم امیدوار بودیم که بالاخره اتحادیه‌های دانشجویی هم بتوانند پس از دو سال، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از فضای موجود جامعه و عملکرد دولت جنابعالی در حضور شما و بدون واسطه به سمع و نظرتان برساند. اما متاسفانه این بار هم به مانند دفعات گذشته، با نمایندگان دانشجویی منتخب دولت برای سخنرانی به عنوان نمایندگان دانشجویان روبرو هستیم.

روندی که امسال نیز  شاهد آن هستیم هر چند که قابل انتظار بود، اما برای دولتی که خود را طرفدار آزادی بیان می‌داند مایه تاسف است. دولتی که با استفاده از تمام تریبون‌ها به تبلیغ چهره انتقادپذیر خود می‌پردازد، اما دو سال است که فضای انتقاد را بر اتحادیه‌های دانشجویی بسته است.

جامعه اسلامی دانشجویان: چرا فقط نورچشمی های دولت می توانند مقابل روحانی صحبت کنند؟

این رویه در صورتی است که انجمن اسلامی دانشگاه تهران تنها یک دفتر و نهایتا یک دانشگاه است و چون وابسته به جریان نور چشمی وابسته به اصلاح طلبان است امکان حضور و سخنرانی را پیدا می‌کند.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران: به احترام دانشجویان، از سخنرانی مقابل رییس جمهور خود داری می کنیم

در همین راستا علیرضا امیرآبادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در گفتگو با فارس گفت:  بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به احترام دانشجویان و جامعه دانشگاهی از سخنرانی و ارائه نقطه نظرات در حضور رئیس جمهور در مراسم 16 آذر انصراف داده است.

اما...

این ها گوشه ای از فضای امنیتی و محدودیت هایی است که اتفاق افتاده است. متاسفانه این رویه به دانشگاه صنعت نفت هم سرایت کرده به طوری که برای برگزاری بعضی برنامه ها و مراسمات و دعوت از سخنرانان ، مشکلاتی پیش پای تشکل های دانشجویی گذاشته می شود. برگزاری سخنرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی-جناب آقای صفار هرندی - یکی از این مصادیق است. برگزاری این مراسم با پیچ و خم های فراوانی روبه رو بود تا این که درآخرین لحظات مجوز این مراسم، آن هم به صورت مشروط صادر شد. مجوز دیرهنگام و همچنین محدودیت در انتخاب آزادانه ی موضوع سخنرانی باعث شد تا مراسم بااستقبال شایسته ای مواجه نشود. 

ولی یک سوال همچنان باقی است که آقای روحانی تا کی باید شاهد این رفتارهای امنیتی و تبعیضی باشیم؟ تاکی می خواهید به خاطر این که برخی حرف ها گفته نشود ، این فضا رابر دانشگاه ها حاکم کنید؟ شماادعا می کنید که یکی از مصادیق ضایع کردن حقوق مردم، جلوگیری از انتقاد و آزادی بیان است. چرا خلاف صحبت های خود، فضای دانشگاه ها رابه این سمت می کشانید؟ تاکی می خواهید مراسمات خود را به صورت ساختگی و با فضایی از پیش تعیین شده برگزار کنید؟ چرا آنچه را می گویید،عمل نمی کنید؟ و طبق فرموده ی خداوند: لم تقولون ما لا تعملون؟ جالب است با این که در حاشیه ی امنی که برای خودتان ساخته اید، ول کن این حرف های عجیب و غریبتان هم نیستید و به تازگی عده ای را تازه به دوران رسیده خواندید.و اما کلام آخر: آقای روحانی یادتان باشد؛ ادب مرد به ز دولت اوست.


[ سه شنبه 93/9/18 ] [ 9:55 عصر ] [ سیروس ] [ ??? ]
.: Weblog Themes By themzha :.

معرفی وبلاگ

صدای من صدای شماست. صدای کسانی که برای انتقاد خود به دنبال تریبون می گردند.صدای کسانی که هنوز هم امیدوارند. امید به انقلابشان،امید به مردم و مملکتشان و امید به آینده ای که روشن است.********** این وبلاگ، پایگاه اینترنتی بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان می باشد. تمامی اطلاعیه ها و آرشیو نشریات امید ، در این وبلاگ قرار گرفته و مسئولیت آن با نهاد مذکور می باشد.ضمنا کپی مطالب با درج منبع بلامانع می باشد.
آمار بازدیدها


بازدیدهای امروز: 7
بازدیدهای دیروز: 18
مجموع بازدیدها تاکنون: 141736