سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صدای من(بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان)
 

 

 مطالب خبرهای نفتی رو تو2 صفحه می شه جا کرد..

اعتیاد نفتی ، بلای جان دولت ها - امین بهرامی

1-      اقتصاد ایران، اقتصاد نفتی است. یعنی دولت و مردم عادت کرده اند که نفت بفروشند و از پول آن ارتزاق کنند. این رویه کلی اداره کشور در دولتهای گذشته بوده است. ساز و کار حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی هم نتوانست مانع از برداشت بدون حساب و کتاب دولتهای خاتمی و احمدی نژاد شود. ظاهرا هنوز هم سوء استفاده دولتها ادامه دارد. مسئله برداشت 4میلیارد دلاری اخیر نشان داد همچنان پول نفت حرف اول را در اداره دولت میزند.

2-     - گرچه اقتصاد ایران امراض متعددی دارد، اما همه آنها مستقیم یا غیر مستقیم از همین مرض اعتیاد نفتی نشات میگیرد. مفاسد اقتصادی، پایین بودن بهره وری، الگوی مصرف مسرفانه، ضعف تولید داخل، معضل یارانه حاملهای انرژی، اقتصاد رانتی، اقتصاد واردات محور  همه و همه امراض اقتصادی کشور ناشی از همین اعتیاد نفتی است. بالاخره گذشتن از پول سهل الوصول و بدون زحمت نفت برای دولتها آسان نیست!

3-     کاهش وابستگی به نفت و خلاص شدن از اعتیاد نفتی نیازمند برنامه ریزی است. همان روشی که در طول چند دهه گذشته در اقتصاد آمریکا اجرا شد و اکنون به ثمر نشسته است. اما تجربه نشان میدهد که مسئولان دولت و مجلس در ایران اراده لازم برای ترک اعتیاد ندارند. لایحه دولت برای بودجه 94خود موید این موضوع است. در حالیکه اکنون نفت ایران کمتر از 50دلار بفروش میرسد، دولت بودجه را بر اساس نفت 70دلاری بسته و در کنار آن سهم صندوق توسعه ملی را از 30درصد به 20درصد کاهش داده است. دولت مصرانه برای ادامه این اعتیاد نفتی تلاش میکند. هر چند کاهش قیمت نفت میتواند به فرصتی برای ترک اعتیاد نفتی تبدیل شود.

4-    نصف شدن درآمدهای نفت برای اقتصادی که قصد ترک اعتیاد ندارد، زجر آور است. طبیعی است چنانچه دولت برای شرایط پیش رو تدبیر نکند، حتما نرخ ارز از 4000تومان در بهار آتی میگذرد و مجددا تلاطم اقتصادی کشور را فرا میگیرد. اما دولت میتواند از کاهش قیمت نفت فرصتی برای ترک اعتیاد نفتی بسازد. البته این فرصت سازی، الزاماتی دارد: جبران درآمدهای نفتی نباید از محل چاپ پول (دست تو جیب تورمی) یا افزایش مالیات بر کارمندان و کارگران جبران شود. بلکه باید از جیب تجار و کارتلهای بزرگی که تاکنون زیرآبی رفته اند تامین شود. اصلاح نظام مالیاتی نیازمند رفع خلاهای قانونی در مجلس و اجرای قوانین و ایجاد شفافیت اقتصادی در دولت است.

 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

عدم تاثیر گذاری در تصمیم گیری های اوپک، زنگنه را به کمیسیو ن انرژی کشاند

محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت درباره نشست کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه اخیر کمیسیون انرژی، زنگنه وزیر نفت و همچنین چیت چیان وزیر نیرو حضور یافتند و به سوال نمایندگان پاسخ دادند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محور سوال اکثریت نمایندگان از وزیر نفت مبنی بر این بود که به چه دلیل در اجلاس اوپک مسئولان وزارت نفت فعالیت های موثری نداشتند تا کشورهای صادر کننده نفت به کاهش تولید قانع شوند، که زنگنه در پاسخ عنوان کرد تلاش ها در این زمینه انجام شده اما کشورهای عربی این موضوع را نپذیرفتند. که تعدادی از نمایندگان سوال کننده از وزیر نفت ، از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

وزارت نفت بالاخره به توانمندی علمی-دانشگاهی کشور اعتماد کرد ؛ واگذاری تحقیقات و مطالعات میدان نفتی گچساران به دانشگاه صنعت نفت

مراسم امضای قرارداد واگذاری مطالعات فناورانه میدان‌های نفتی منتخب به مراکز علمی و تحقیقاتی کشور با حضور رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما، بیژن عالی‌پور، مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان مجری میادین واگذار شده و 6 دانشگاه و پژوهشگاه انتخاب شده برگزار شد.
بر اساس این گزارش قرارداد واگذاری مطالعات فناورانه  شش میدان نفتی به مراکز علمی کشور واگذار شد که در این بین مطالعات و تحقیقات میدان نفتی گچساران به دانشگاه صنعت نفت رسید.
بنا بر اعلام محمدعلی عمادی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران،با تاکید براین که اجرای این قرارداد 10 سال است و هر مجموعه علمی و تحقیقاتی متناسب با توانمندی و عملکرد خود ارزیابی می‌شود، افزود: سپردن میدان‌های جدید به مراکز علمی و تحقیقاتی و میزان پرداخت‌های مالی متناسب با عملکرد این مجموعه‌ها خواهد بود؛ ضمن آن که همکاری با شریک خارجی در این روند الزامی است که بر آن تاکید کرده‌ایم.

رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که در این جلسه حضور داشت، امضای این قراردادها را یکی از قدم‌های دیرهنگام در صنعت نفت برشمرد که می‌تواند پایه ریز قدم‌های بلندتری در صنعت نفت باشد.

 +++++++++++++++++++++++++++

وزارت نفت: عکس سلفی بگیرید و ارسال کنید!!!؟؟؟

توجه ویژه و البته تعجب برانگیز به شبکه های اجتماعی به وزارت نفت هم رسیده است.وزارت نفت در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر از کاربران درخواست کرده است تا سلفی نفتی بیندازند. متن توییت به شرح زیر است:

سلفی نفتی بگیرید! برای ما سلفی بگیرید و ارسال کنید! تصاویر را بهsocial@mop.ir بفرستید!

احتمالا با این اوضاع کساد فروش نفت مسئولین وزارتی به خاطر بیکاری و بی حوصلگی به گذران وقت در شبکه های اجتماعی روی آورده اند. شاید هم...

 


[ سه شنبه 93/11/21 ] [ 5:3 عصر ] [ سیروس ] [ ??? ]
.: Weblog Themes By themzha :.

معرفی وبلاگ

صدای من صدای شماست. صدای کسانی که برای انتقاد خود به دنبال تریبون می گردند.صدای کسانی که هنوز هم امیدوارند. امید به انقلابشان،امید به مردم و مملکتشان و امید به آینده ای که روشن است.********** این وبلاگ، پایگاه اینترنتی بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان می باشد. تمامی اطلاعیه ها و آرشیو نشریات امید ، در این وبلاگ قرار گرفته و مسئولیت آن با نهاد مذکور می باشد.ضمنا کپی مطالب با درج منبع بلامانع می باشد.
آمار بازدیدها


بازدیدهای امروز: 4
بازدیدهای دیروز: 37
مجموع بازدیدها تاکنون: 141924