سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صدای من(بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان)
 

 

 مطالب خبرهای نفتی رو تو2 صفحه می شه جا کرد..

اعتیاد نفتی ، بلای جان دولت ها - امین بهرامی

1-      اقتصاد ایران، اقتصاد نفتی است. یعنی دولت و مردم عادت کرده اند که نفت بفروشند و از پول آن ارتزاق کنند. این رویه کلی اداره کشور در دولتهای گذشته بوده است. ساز و کار حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی هم نتوانست مانع از برداشت بدون حساب و کتاب دولتهای خاتمی و احمدی نژاد شود. ظاهرا هنوز هم سوء استفاده دولتها ادامه دارد. مسئله برداشت 4میلیارد دلاری اخیر نشان داد همچنان پول نفت حرف اول را در اداره دولت میزند.

2-     - گرچه اقتصاد ایران امراض متعددی دارد، اما همه آنها مستقیم یا غیر مستقیم از همین مرض اعتیاد نفتی نشات میگیرد. مفاسد اقتصادی، پایین بودن بهره وری، الگوی مصرف مسرفانه، ضعف تولید داخل، معضل یارانه حاملهای انرژی، اقتصاد رانتی، اقتصاد واردات محور  همه و همه امراض اقتصادی کشور ناشی از همین اعتیاد نفتی است. بالاخره گذشتن از پول سهل الوصول و بدون زحمت نفت برای دولتها آسان نیست!

3-     کاهش وابستگی به نفت و خلاص شدن از اعتیاد نفتی نیازمند برنامه ریزی است. همان روشی که در طول چند دهه گذشته در اقتصاد آمریکا اجرا شد و اکنون به ثمر نشسته است. اما تجربه نشان میدهد که مسئولان دولت و مجلس در ایران اراده لازم برای ترک اعتیاد ندارند. لایحه دولت برای بودجه 94خود موید این موضوع است. در حالیکه اکنون نفت ایران کمتر از 50دلار بفروش میرسد، دولت بودجه را بر اساس نفت 70دلاری بسته و در کنار آن سهم صندوق توسعه ملی را از 30درصد به 20درصد کاهش داده است. دولت مصرانه برای ادامه این اعتیاد نفتی تلاش میکند. هر چند کاهش قیمت نفت میتواند به فرصتی برای ترک اعتیاد نفتی تبدیل شود.

4-    نصف شدن درآمدهای نفت برای اقتصادی که قصد ترک اعتیاد ندارد، زجر آور است. طبیعی است چنانچه دولت برای شرایط پیش رو تدبیر نکند، حتما نرخ ارز از 4000تومان در بهار آتی میگذرد و مجددا تلاطم اقتصادی کشور را فرا میگیرد. اما دولت میتواند از کاهش قیمت نفت فرصتی برای ترک اعتیاد نفتی بسازد. البته این فرصت سازی، الزاماتی دارد: جبران درآمدهای نفتی نباید از محل چاپ پول (دست تو جیب تورمی) یا افزایش مالیات بر کارمندان و کارگران جبران شود. بلکه باید از جیب تجار و کارتلهای بزرگی که تاکنون زیرآبی رفته اند تامین شود. اصلاح نظام مالیاتی نیازمند رفع خلاهای قانونی در مجلس و اجرای قوانین و ایجاد شفافیت اقتصادی در دولت است.

 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

عدم تاثیر گذاری در تصمیم گیری های اوپک، زنگنه را به کمیسیو ن انرژی کشاند

محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت درباره نشست کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه اخیر کمیسیون انرژی، زنگنه وزیر نفت و همچنین چیت چیان وزیر نیرو حضور یافتند و به سوال نمایندگان پاسخ دادند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محور سوال اکثریت نمایندگان از وزیر نفت مبنی بر این بود که به چه دلیل در اجلاس اوپک مسئولان وزارت نفت فعالیت های موثری نداشتند تا کشورهای صادر کننده نفت به کاهش تولید قانع شوند، که زنگنه در پاسخ عنوان کرد تلاش ها در این زمینه انجام شده اما کشورهای عربی این موضوع را نپذیرفتند. که تعدادی از نمایندگان سوال کننده از وزیر نفت ، از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

وزارت نفت بالاخره به توانمندی علمی-دانشگاهی کشور اعتماد کرد ؛ واگذاری تحقیقات و مطالعات میدان نفتی گچساران به دانشگاه صنعت نفت

مراسم امضای قرارداد واگذاری مطالعات فناورانه میدان‌های نفتی منتخب به مراکز علمی و تحقیقاتی کشور با حضور رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما، بیژن عالی‌پور، مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان مجری میادین واگذار شده و 6 دانشگاه و پژوهشگاه انتخاب شده برگزار شد.
بر اساس این گزارش قرارداد واگذاری مطالعات فناورانه  شش میدان نفتی به مراکز علمی کشور واگذار شد که در این بین مطالعات و تحقیقات میدان نفتی گچساران به دانشگاه صنعت نفت رسید.
بنا بر اعلام محمدعلی عمادی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران،با تاکید براین که اجرای این قرارداد 10 سال است و هر مجموعه علمی و تحقیقاتی متناسب با توانمندی و عملکرد خود ارزیابی می‌شود، افزود: سپردن میدان‌های جدید به مراکز علمی و تحقیقاتی و میزان پرداخت‌های مالی متناسب با عملکرد این مجموعه‌ها خواهد بود؛ ضمن آن که همکاری با شریک خارجی در این روند الزامی است که بر آن تاکید کرده‌ایم.

رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که در این جلسه حضور داشت، امضای این قراردادها را یکی از قدم‌های دیرهنگام در صنعت نفت برشمرد که می‌تواند پایه ریز قدم‌های بلندتری در صنعت نفت باشد.

 +++++++++++++++++++++++++++

وزارت نفت: عکس سلفی بگیرید و ارسال کنید!!!؟؟؟

توجه ویژه و البته تعجب برانگیز به شبکه های اجتماعی به وزارت نفت هم رسیده است.وزارت نفت در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر از کاربران درخواست کرده است تا سلفی نفتی بیندازند. متن توییت به شرح زیر است:

سلفی نفتی بگیرید! برای ما سلفی بگیرید و ارسال کنید! تصاویر را بهsocial@mop.ir بفرستید!

احتمالا با این اوضاع کساد فروش نفت مسئولین وزارتی به خاطر بیکاری و بی حوصلگی به گذران وقت در شبکه های اجتماعی روی آورده اند. شاید هم...

 


[ سه شنبه 93/11/21 ] [ 5:3 عصر ] [ سیروس ] [ ??? ]

یک اتفاق ویژه- علی اکبر فندرسکی

 شاید اولین چیزی که با شنیدن اردوی راهیان نور به ذهن بعضی از ماها خطور کنه    ,     این باشه که قراره یه عده  یکی دو روزی برن چند تا منطقه جنگی, توی گرد و خاک, زیر آفتاب و ... برا دیدن چند تیکه  آهن قراضه و از اون طرف هم عده ای هستن که دم به ساعت بساط سخنرانی و روضه شون به راهه وآخر اردو هم با کلی خستگی باید برگردیم همون جایی که بودیم, شایدم بعضی از ما قبلن این اردو رو تجربه کرده باشیم ولی از اونجا که دانشجو جماعت کلا با بقیه فرق داره, اردویی هم که این جماعت اهل حال! توش باشن خدا میدونه چه اتفاقایی ممکنه بیفته, حالا می خواد اردوی راهیان نور هم باشه که باشه...

نفس کشیدن و قدم زدن تو فضایی که یه روزی بهترین جوونای این کشور که خیلی هاشون شاید پدر, برادر, ...خود ماها باشن از جوونیشون, از آرزوهاشون, از زن و بچه و پدر و مادرشون گذشتن که خدای نکرده دشمن به یک وجب از خاک کشور و به ناموسشون دست درازی نکنه, حس وحال خاص خودشو داره, در کنار همه ی اون شیطنت های دانشجویی! از سرکار گذاشتن مداح بیچاره گرفته تا جشن پتوهایی که وصفشون از زخم خورده ها می تونید بپرسید...

یه روز یه بنده خدایی می گفت تو زندگی یه چیزایی حداقل ارزش یه بار تجربه کردن رو دارن, شما چی فکر می کنید؟!؟

 

یک اتفاق خوب(به بهانه ی مسابقه ی بزرگ پرواز )-سیدمحمد موسوی نژاد

اگر طالب تجربه شیرین ترین لبخند ها در تلخ ترین لحظات، عاشقانه هایی از جنس عارفانه، صداقتی بی ریا و لحظاتی با صفا هستید حتما در مسابقه «پرواز» شرکت کنید. «پرواز» عنوان مسابقه ایست با موضوع دفاع مقدس و با محوریت کتاب که متناسب با حال و هوای ایام راهیان نور برگزار شده است. این مسابقه در قالب : نقاشی، عکس، کلیپ، شعر، دلنوشته و کتابخوانی برگزار می­شود. تمامی آثار مرتبط با دفاع مقدس به ویژه موضوعات مرتبط با کتب زیر و اردوی راهیان نور پذیرفته می­شود. اندک تفاوت این مسابقه در بخش کتابخوانیست، در این بخش سؤالی در کار نیست بلکه شرکت کنندگان از منظر خودشان زیباترین حس خود از کتاب، زیباترین جمله یا صحنه کتاب را در قالب چند جمله کوتاه برای ما ارسال می­کنند. حتی المقدور از آثار ارسالی نمایشگاهی برپا می­شود و بهترین آثار از دید مخاطبین ، آثار برگزیده خواهند بود. آخرین فرصت ارسال اثر 3 اسفند ماه می­باشد البته برای عکس و کلیپ تا بعد از اردوی راهیان فرصت ارسال خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده و یا دفتر بسیج علمی مراجعه فرمایید. 




[ سه شنبه 93/11/21 ] [ 4:49 عصر ] [ سیروس ] [ ??? ]

یه جمله‌ای این روزها تو شبکه‌های مجازی سر زبونا‌ افتاده که فکرم رو مشغول کرده؛ : با افتخار می‌نویسی شهید جهاد مغنیه! آقا- زاده ی شهید عماد مغنیه. مجبور نیستی برای صدا زدنش یا م.ه بیاری یا اسم رمز!» ولی قضیه بعضی آقازاده‌ها خیلی وقته که بیخ پیدا کرده. اصلاً یه جورایی آقازادگی شده شغل بعضیا.یه شغل پردرآمد با امکانات و تسهیلات ویژه. شرط خاصی هم نداره؛ فقط کافیه که زاده ی یه آقا باشی. همین... .به مناسبت بالا گرفتن کار بعضی آقا زاده ها و البته بعضی مختلسین ، بلبل زبونی این شماره رو به یکی از شعرای طنز رضا احسان پور با عنوان آقازاده اختصاص دادیم.

 

آقازاده

می‌کند بی‌پدری را پدر آقازاده!
ای سه نقطه پدرانِ پسر آقازاده!

پسران هر که که باشند، پدر می‌خواهند
کِی شود بی‌پدری، بی پدر آقازاده؟!

«آسمان بار امانت نتوانست کشید»
گفت: انداخت مرا از کمر آقازاده!

(نه که او از صدف کون و مکان بیرون بود...
بر زمین ول شد و شد یک نفر آقازاده)

آسمان را چو زمین لقمه‌ی چپ می‌فرمود
بی‌گمان داشت اگر بال و پر آقازاده

نقطه‌ی مشترک گاو و فساد و خدمت!
آن سه تا، ضلع مثلث؛ وتر! آقازاده

می‌چکد هی هنر از یک یک انگشتانش
از کجا آمده با دستِ تَر آقازاده؟!

عده‌ای مشتری چک چک دستش هستند
صاحبِ سبک شده در هنر آقازاده

میل ترکیبی بسیار زیادی دارد
نیست همچون هلیوم بی اثر آقازاده

با عناصر، بالاخص دسته‌ی معلوم الحال
گشته ترکیب و مس‌اش گشته زر آقازاده

از عنایات خدا و دو سه تا مرد خدا
به مقامی برسد هر سحر آقازاده

به مقامی برسد گر سحری، حتماً شب
خلوتی داشته پس پشت در آقازاده

این که قانون جزایی به فلان جایش نیست
مال این نیست که دارد جگر آقازاده!

یا ندارند از او مدرک جرمی هرگز
یا که در رفته شبیه فنر آقازاده!

هفت تا چیز عجیب بشری را ول کن
هشتمین چیز عجیب بشر آقازاده

برمودایی است برای خودش از هر نظری
گرچه تعریف شد از هر نظر آقازاده

::

جای مردان سیاست ننشانید درخت
بنشانید در آن دور و بر آقازاده!

 »رضا احسان‌پور»

 


[ سه شنبه 93/11/21 ] [ 4:12 عصر ] [ سیروس ] [ ??? ]

 

امروز و جامعه ی ما - نگاهی به فیلم امروز به قلم علیرضا جنیدی یکتا

برای انسان های شریف وآزاده ،آبرو وعفت دٌرّی است گرانبها همانگونه که رضا میرکریمی با دست مایه قرار دادن این مطلب به زیبایی هر چه تمام تر در فیلم امروز نشان داد خداوند برای حفظ آبروی بنده اش که ارزش آن از کعبه هم بالاتر است،اتفاقات و عوامل متعددی در کنار هم قرار می دهد تا عفت وپاکدامنی بنده ای از نظر دیگران خدشه دار نشود.امروز داستان زنی حامله(سهیلا قاسمی) است که ناگهان سوار تاکسی شده و قصد رفتن به بیمارستان رادارد.او که تنهاست دربیمارستان راننده تاکسی را شوهر خود معرفی کرده تا کادر بیمارستان به او ننگ بی عفتی نزنند، چرا که آنطور که از فیلم بر می آید، همسر او چند ماهی است اورا ترک کرده است وداستان حول این محور می چرخد که آیا یونس(راننده تاکسی)شوهر اوست،یا نه؟ رضا میر کریمی(کارگردان و تهیه کننده)فیلم امروز را به همراه شادمهر راستین نوشته است. . میر کریمی زاده 8 بهمن 1345 در زنجان و فارغ التحصیل رشته گرافیک از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران عضو گروه سینمای فرهنگستان هنربوده وکار خود را با فیلم کوتاه 16 میلیمتری در سال 1366 شروع کرده و اولین فیلم بلند او نیز کودک وسرباز می باشد.از دیگر آثار او می توان خیلی دور خیلی نزدیک،به همین سادگی و یه حبه قند را برشمرد. پرویز پرستویی(یونس)بازیگر اسطوره ایی ایران زمین با بازی در نقش راننده تاکسی به همه ما نشان داد مهربانی و عطوفت عنصری است پاینده در وجود ما مردان که برخی آن را به فراموشی سپرده اند ،برخی که هوس فرمان روای آنهاست.اینان با سو استفاده از احکام دین الهی اسلام ،زنان وطنم را زیر بار ستم ظلم خود برده وشکنجه می کنند.فیلم در واقع نگاه انتقادی به جامعه امروز ما دارد وقضاوت وپیش داوری در جامعه امروز ما رابه چالش می کشد و از طرف دیگر می کوشد تا دراین بستر شخصیت و قهرمانی رو معرفی کند که نمونه آن در جامعه امروزی به صفر میل می کند.یونس که سکوت او ظاهرا قرار است از جنس خاموشی های عارفانه باشد در عمل نشان از فقدان انگیزه سازی در فیلمنامه برای او دارد.فضای بیمارستان دولتی نیز نزدیک به حقیقت و واقعی نشان داده شده بود.این فیلم نیز همانند فیلم های جشنواره ای دیگر فاقد داستان پردازی بوده و کارگردان و نویسنده به ایده خود بسنده کرده و آن را کافی می دانند.شبنم مقدمی (سوپروایزر بیمارستان) که نماینده و نشان دهنده قضاوت های زودهنگام جامعه است، بازی نسبتا بهتری نسبت به دیگر بازیگران داشته و توانست کمی بار هنری فیلم را ارتقا دهد.از دیگر بازیگران این فیلم می توان از حسام محمودی،مریم توکلی،گیتی قاسمی،اشکان جنایی،آوا شریفی،روزبه حصاری،مهتاب کرکوندی و ... نام برد.این فیلم که محصول سال 92 است توانست فروشی در حدود 841 میلیون تومان در تهران و250 میلیون تومان در شهرستان ها کسب کند که در مقایسه با فیلم های هم زمان اکرانش همچون کلاشینکف،ردکارپت،آذر و شهدخت وپرویز ودیگران و ... فروش بالایی نداشته واین نشان از استقبال اندک از این فیلم را دارد.این فیلم همچنین در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و متاسفانه نماینده ضعیف ایران در هشتادوهفتمین دوره اسکار نیز بوده است.فیلم امروز توانست عنوان بهترین فیلم و جایزه مردمی جشنواره بین المللی فیلم رباط 2014 را کسب کند. میر کریمی زاده 8 بهمن 1345 در زنجان و فارغ التحصیل رشته گرافیک از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران عضو گروه سینمای فرهنگستان هنربوده وکار خود را با فیلم کوتاه 16 میلیمتری در سال 1366 شروع کرده و اولین فیلم بلند او نیز کودک وسرباز می باشد.از دیگر آثار او می توان خیلی دور خیلی نزدیک،به همین سادگی و یه حبه قند را برشمرد. 

 

راهکارهای آقازادگی بدون درد و خونریزی (معرفی کتاب آقازاده عزیز) 

«یکی از تلقی‌های اشتباهی که درباره آقازادگی وجود دارد این است که مردم فکر می‌کنند آقازاده حتما باید آقا باشد و این یعنی خارج کردن نیمی از ظرفیت بالقوه کشور از مسیر آقازادگی! جدای از اینکه هیچ عقلی برای محدود شدن آقازادگی به پسران وجود ندارد، تجربه نشان داده است  که اتفاقا دختران در صورت ورود به این حیطه گاهی بسیار موفق‌تر از آقایان عمل می‌کنند و به تنهایی می‌توانند به اندازه 10 مرد ساندویچ بخورند! اینان به قدری از آقازادگی خود مطمئن هستند که حتی در میان آتش و دود هم دست از ساندویچ خوردن بر نمی‌دارند»

این قسمتی از کتاب «آقازاده عزیز» بود که اخیرا وارد بازار نشر شده است.کتاب «آقازاده عزیز»، مجموعه یادداشت‌های طنز سیاسی است که توسط «محمدرضا شهبازی» در طول چند سال گذشته نوشته شده است. از ویژگی‌های این اثر می‌توان به نقطه نظرات سیاسی قابل توجه در خصوص جریان‌ها، ‌جناح‌ها، اشخاص، مسائل اجتماعی و انتقادهای تیز «محمدرضا شهبازی» نسبت به انحرافات، اشاره کرد که با نثری روان، جذاب و طنزآلود، به رشته تحریر درآمده است. شهبازی از روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی است که سعی می‌کند با زبانی طنز به موضوعات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جامعه بپردازد. او در مقدمه همین کتاب اشاره‌هایی به انتخاب حوزه طنز کرده و می نویسد: «گاهی وقت‌ها فقط می‌توان طنز نوشت و چیزی جز طنز نمی‌تواند قالبی باشد برای در آغوش گرفتن داغ‌هایی که در دل داریم و آه‌هایی که از سینه بر می‌کشیم»

این کتاب در پنج فصل کلی تقسیم‌بندی شده و مقالات به تناسب موضوع خود در این فصل‌ها قرار گرفته‌اند. «جامعه عزیز»، «عدالت عزیز»، «آقازاده عزیز»، «مغز پسته‌ای‌های عزیز» و «اوه... عزیزم!» به ترتیب عناوین فصل‌های اول تا پنج این کتاب را تشکیل می‌دهند. شهبازی در این اثر با زبانی هنرمندانه و نمکین، موضوعات مختلف را مورد عنایت قرار داده است، از مرثیه برای عدالت گرفته تا فتنه و جنبش سبز و معضلات اجتماعی! او با دستاویز قرار دادن واقعیات تلخی که در این موضوعات جریان دارد، دست مخاطب را گرفته و همراه با او با این مسائل، نیشخند می‌زند. نیشخندی که از سر درد است.

کتاب.

 


[ دوشنبه 93/11/20 ] [ 11:7 عصر ] [ سیروس ] [ ??? ]
<      1   2      
.: Weblog Themes By themzha :.

معرفی وبلاگ

صدای من صدای شماست. صدای کسانی که برای انتقاد خود به دنبال تریبون می گردند.صدای کسانی که هنوز هم امیدوارند. امید به انقلابشان،امید به مردم و مملکتشان و امید به آینده ای که روشن است.********** این وبلاگ، پایگاه اینترنتی بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان می باشد. تمامی اطلاعیه ها و آرشیو نشریات امید ، در این وبلاگ قرار گرفته و مسئولیت آن با نهاد مذکور می باشد.ضمنا کپی مطالب با درج منبع بلامانع می باشد.
آمار بازدیدها


بازدیدهای امروز: 55
بازدیدهای دیروز: 7
مجموع بازدیدها تاکنون: 141665